Ultralight backpacking

Kyjev, Rovno - Prodloužený víkend po Ukrajině (duben 2017)

aktualizováno: 21. 6. 2022
publikováno: 19. 4. 2017

Velikonoční Ukrajina na trase Budapešť, Kyjev, Rivne, Klevan, Lvov, Rzesów, Krakow a zpět do ČR. Využil jsem různé dopravní prostředky jako spolu jízdu, letadlo, vlak a bus. Navštívil jsem hlavního město a následně se přesunul do Rivna k příbuzným a na vesnici k poznávání tradic na venkově a oslavě Velikonoční Pásky.

Premiéra videa: 24. 7. 2024 19:00 - 🚶Tradiční Ukrajina (2016-2021)

Přejít na archiv videí
Mukačevo, Lvov, Rovno, Kyjev, Poltava, Mykolajiv
Video: 🚶Kyjev, Rivne - 5 dní (duben 2017)

Fotogalerie

Tradiční Velikonoce na Ukrajině (duben 2017)

Čtvrtek: na letiště do Budapešti
Odjíždím z Prahy do Budapešti spolu jízdou. Protože začínají velikonoční prázdniny, všichni odjíždí pryč a na dálnici se tvoří kolony. Spolu cestuji s mladým Maďarem pracující v IT firmě a 77 let paní, což je pro mě překvapivé, že využívají i starší lidé BlaBlaCar u nás. No a řidič o dva roky starší, majitel nové řady Octavie, je pár měsíců z výroby. Připadám si jako v limuzíně, když se o nás řidič profesionálně stará. Ptá se, jestli nám není zima, nabízí ovoce a dělá přestávky na protáhnutí. Cesta trvá o dvě hodiny déle, tak dorazíme v půlnoci od centra. Před sebou mám dvě hodiny chůze na letiště. Po příchodu v půl třetí se pár hodin prospím v odbavovací hale do rána.

Pátek: Kyjev [Київ]
S posunem času o hodinu přilétám do Kyjeva na letiště Žulhany. Je směšné vidět, jak zavazadla odvážejí traktory. Cestu do centra už znám, tak ani pěší chůzí není z letiště daleká. Zastavují mě dvě YouTuberky na krátkou konverzaci do videa, ale moc se v angličtině nedomluvíme.

Za návštěvu rozhodně stojí Mariinsky park, odkud je výhled na řeku Dněpr. Nachází se zde řada soch, veliký oblouk a visutý most přes silnici. Centrum města je moderní a drahé. Když přejdu pěší most přes řeku, dostávám se do zalesněné oblasti, odkud jdu k starému rezavému dálničnímu mostu Podilsko-Voskresensky, kde žijí bezdomovci. Mají své hlídací psi volně pobíhající. Když procházím kolem nich, doufám, že si mě na dálku nevšimnou. Zřejmě vycítí na dálku cizince a vyběhnou, že musím seběhnout k řece. Přes hodinu se snažím obejít jejich teritorium.

K večeru se ochlazuji, že scházím do podchodu, kde bývají obchody a tržnice. Také potkávám žebráky a hrající umělce, kteří si rádi přivydělají. Poslouchám jejich zpěv, když přísedím a pozoruji kolemjdoucí.

Sobota: cesta do Rivna
V poledne odjíždím vlakem nejnižší třídy osm hodin do Rivna. Vlak je kompletně narvaný, v řadě šest sedaček, tak není vůbec pohodlný. S tolika lidmi se vagón dost zadýchá, že vedrem člověk každou chvíli usíná. Většina jede z obchodu a má ještě na klíně nákupní tašky, což velmi často starci jezdí z tržnice.

Procházím středem města do ranních hodin. Za posledních 15 let od první návštěvy, co si vybavuji, se nic nezměnilo. Budovy, kolotoče v parku, náměstí vypadají stejně. Před Velikonocemi jsou bary zavřené, tak probíhají oslavy svátku v kostele písněmi a průvodem venku. V parku namalovali žáci na stromy papírová vajíčka a po trávě vystavili veliké modely kraslic, se kterými se fotím. V tu chvíli přichází strážním, tak si trochu popovídáme. Do půl třetí ráno konce slavností u kostela odcházím ulehnout do parku.

Neděle: na vesnici od Rivne
V poledne jdu navštívit tetu, abych dostal adresu k babičce na vesnici. Odjíždím s bratrancem Míšou 20 km od města, kde silnice jsou roky v špatném stavu.
Jako každá babička si pamatuje, kolik je každému v příbuzenstvu. Prohlížíme si staré fotografie. Stará se převelice o hosty, že jídla je až moc, tak nemohu nic odmítnout a vše sním.

Nejznámější tradicí na Velikonoce je tlučení vajec. Na stole je upečená "Velikonoční Páska", místo beránka u nás vypadá jako dortík se svíčkou z podobného těsta, ale bez chuti, tak mě to tolik nechutnalo. Akorát poleva je sladká. Berou ho jako boží chléb. Kombinace chutí babičce nevadí. Klobásu či kyselá rajčata v nálevu na "Pásek". Trochu mi je špatně a jsem přejedený. Na řadě je čirý boršč ze zeleného šťovíku s chrupavkami a tukem, opravdu velkými kusy masa, které se snažím rychle sníst a na chuť zapomenout. Tak trochu výzva pro někoho to sníst. Druhý vchod se podávají Holubci, zapečené mleté maso zabalené v listech zelí, které mi chutná.

Pondělí: Klevaň
Odjíždíme ráno s Míšou do Klevane navštívit nejznámější turistické místo Ukrajiny, Tunel lásky, stará železnice po oblouku obrostlá keřem, která je 6 km dlouhá. Zatím není úplné ideální doba k návštěvě, když není tolik zelené lístku keřů na focení. Potom se na skok stavíme k tetě Ruslaně, kde se zdržíme neplánovaně déle, když nás bohatě pohostí, jak u Ukrajinců bývá štědrým zvykem venkovanů. Odjíždíme zpět k mé babičce. Na oběd se podává více slavnostní jídlo. Červený boršč s domácí smetanou a petrželí.
Hlavní vchod se podávají lahodné domácí bramborové klobásy a uzená ryba.

Podvečer odjíždím z vesnice, abych mohl projít Rivne, vyrážíme s Míšou do města navštívit bary. Domluvil si setkání s přáteli, kamarády jeho ženy Julie. Nádherná hospůdka, kde pod stropem projíždí mašinka na kolejnici kolem místnosti. Zapíjíme na setkání a do půlnoci se vracíme v kosem k tetě domů.

Úterý: cesta domů
Vstávám v půl šesté, abych stihl doběhnout přes město na vlak do Lvova. Prožívám jednu z nejkrásnějších cest vlakem ráno v staré električce, kdy přes záclony svítá a místní lidé, jako by byly oblečení 50 let zpět, právě vyráží do práce. Tady se čas opravdu zastavil. I když sedíme nasoukaný 3x2 naproti sobě na lavičce, je tu více kontakt s lidmi.

Domlouval jsem spolu jízdu BlaBlaCar s Polákem, což nebylo úplně snadné, když mluvil potichu a rychle, navíc obdržené zprávy byly v azbuce. Zakoupil jsem sim kartu, protože bych dost utratil za mimo evropskou unii telefonováním (25 UAH sim + 70uah kredit). Také se mi hodí na budoucí plánovanou návštěvu. Vyjíždíme spolu s Ukrajinci od kostela sv. Anny. Po rychlo silnici jedeme svižně až zastavíme na hranicích. Mám rezervaci na bus z Polska a řidič Serhii chce urychlit čekání na hranicích, že prokáže rezervaci, aby jsme se dostali do rychlejšího odbavovacího pruhu. Avšak celníkům je jedno, kdo kam pospíchá, pokud nemá diplom nebo chce zaplatit. Po 3,5 hodinách čekání a kontroly frčíme do Rešova. Venku je kosa do ranních hodin a radši trávím čas nakupováním v obchodním centru. Odjezd s PolskiBus před půl nocí se protáhne o tři hodiny později z důvodu sněžení a zácpy po svátcích.

---

Itinerář cesty s rozpočtem

Kyjev, Rovno - Prodloužený víkend po Ukrajině (duben 2017)
ČT 13. 4. 2017

🧏 Úřední jazyk
ukrajinština
Google Translate (CS-UK)
Přeložit s Google Translate (cs-uk)
🕉️ Náboženství
pravoslavné a řeckokatolické křesťanství a Rodnověří
Státní zřízení

08/1999 / Rovno
  08/1994 / Rovno

Sdílej přátelům

Klíčová slova: čech na ukrajině, kyjev, rivne, klevan, lvov, tunel lásky, velikonoční ukrajina, cesta na ukrajinu